Rejsegilde på Langhøjskolen

Indvielse Af Langhoejskolen 1

Et rejsegilde er en dejlig begivenhed – også i dette tilfælde på Langhøjskolen, hvor vi gerne vil gentage vores tak for indsatsen til de involverede håndværkere og samarbejdspartnere.

Komponisten Arvo Pärt formulerede sætningen: ”Hvordan kan man skrive toner, som er den forudgående stilhed værdig?” Uden sammenligning i øvrigt og uden at vi opfatter Langhøjskolen som stilhed, har vi i denne energirenoveringsopgave stillet os selv en udfordring, der kunne minde om - nemlig: ”Hvordan kan vi bygge videre uden at ødelægge det oprindelige?” 

Denne udfordring har resulteret i at tage de bedste elementer og motiver fra en fin tresser strukturel skole udformet som en social ramme omkring leg og læring og bringe arkitektur, bygningsfysik og indeklima på omgangshøjde med nutiden.

Indvielse Af Langhoejskolen 2

Strategien i de arkitektoniske og ingeniørmæssige greb har så vidt muligt været at bevare skolens grundlæggende funktioner, udseende og teknik og samtidig underbygge, forstærke og lægge sig i forlængelse af eksisterende kvaliteter. På den måde vil Langhøjskolen mange år frem i tiden danne de bedst tænkelige rammer for elever, lærere og andre brugere.

Ved Rejsegildet holdt skoleleder Dorthe Gundmann den indledende tale. Derefter kom Borgmester Helle Adelborg bl.a. ind på, at hun selv var blandt Langhøjskolens første elever og tydeligt kunne genkende og glæde sig over sin gamle skole bag de opdaterede rammer.

Indvielse Af Langhoejskolen 3

Efterfølgende roste projektchef Sebastian Sahl fra entreprenørfirmaet Strømberg & Sahl Hvidovre Kommune og Langhøjskolens personale for på alle måder at være fine og aktive sparringspartnere, idet man på nuværende tidspunkt er foran udførelsestidsplanen.

Indvielse Af Langhoejskolen 4

AI overrakte en indramning af visionerne for Langhøjskolen sammenholdt med dens tidligere og fremtidige udformning - herunder udpeget for skoleleder Dorthe Gundmann af chefarkitekt og partner Tomas Snog.

Indvielse Af Langhoejskolen 5

Se mere om Langhøjskolen.

Se mere om Helhedsskolen.