Lysskulpturer skaber naturvidenskabelig fortælling i nyt gymnasium

AI Arkitekter og Ingeniører har skabt en fortællende og identitetsskabende belysning i det nybyggede H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby. Belysningen er med til at understrege gymnasiets formsprog, hvor alle rum er formet som bløde, afrundede rektangler, der refererer til formen på H.C. Ørsteds elektromagnetiske spoler. Belysningens geometri binder sløjfe på bygningens øvrige formsprog. Detaljen i helheden og helheden i detaljen.

Gangbro gennem aulaen, hvor lamperne opleves som fritsvævende elementer hængende lige over hovedhøjde. Lampernes buede hjørner gentager rækværkets form, og bidrager til et sammenhængende udtryk.

AI har gennem skitsering og tæt dialog med bygherre udviklet de belysningsarmaturer, som i dag hænger i aulaen i H.C. Ørsted Gymnasiet. Lamperne er udformet som kvadrater med afrundede hjørner, og hænger i fire grupper fordelt i aulaens udstrækning. I hver gruppe har lamperne forskellig størrelse og varierer desuden i ophængningshøjde. Hvor der er stor rumdybde, hænger lamperne højt, og svæver derfor langt over elevers og læreres hoveder. Ved gangbroen, der løber på tværs af aulaen, hænger de lavere, og når ned i en højde, hvor man, hvis man strækker sig, næsten kan røre ved dem.

 

Forskellige skitsevarianter til en belysning, der hænger i formationer og er bygget op af afrundede geometrier. Ideen øverst i midten viste sig stærkest til at understrege gymnasiets øvrige formsprog og fremme den naturvidenskabelige fortælling.

 

Passerer man H.C. Ørsted Gymnasiet fra Helsingørmotorvejen skinner lampernes lys igennem den halvgennemsigtige facade, og bidrager til H.C. Ørsted Gymnasiets status som vartegn. Et landmark i Lyngby og et tændt lys for DTU’s naturvidenskabelige miljø.

 

Gennem H.C. Ørstedgymnasiets facade ses belysningen tydeligt, og fremstår som små, lysende ekkoer af aulaens afrundede form.